Karl-Eduard von Schnitzler en ‘Der Schwarze Kanal’

Vandaag, exact zestig jaar geleden, was de eerste uitzending van ‘Der Schwarze Kanal.’ Karl-Eduard von Schnitzler is het gezicht van een van de bekendste en meest controversiële programma’s op de DDR-televisie: ‘Der Schwarze Kanal.’ Pas op 30 oktober 1989 wordt het programma uit het aanbod verwijderd na in totaal 1.519 programma’s.

21 maart 1960: ‘Der Schwarze Kanal’ gaat de lucht in. De eerste woorden van Karl-Eduard von Schnitzler: ‘Het Zwarte Kanaal, wat we bedoelen, dames en heren, draagt afval en afvalwater; maar in plaats van te stromen op druppelende velden, zoals het hoort, stroomt het elke dag uit honderdduizenden West-Duitse en West-Berlijnse huishoudens. Het is de zender waarop de West-Duitse televisie haar programma uitzendt: het zwarte kanaal. En we zullen het elke maandag om dit uur aanpakken als een soort rioolwaterzuiveringsinstallatie.’

Bijna 30 jaar lang zullen de hoofdcommentator en het lid van het Staatscomité voor Televisie in de DDR deze claim als een vlag voor zich dragen. Het programma startte als polemische contra-propaganda en was bedoeld om de leugenachtigheid van de westerse politiek bloot te leggen met behulp van het voorbeeld van de West-Duitse televisie. Er was alleen applaus voor de betonnen hoofden, Schnitzler’s haat tegen het publiek tegen de ‘klassenvijand’ kreeg de grootste afwijzing.

Het concept van de ‘zwarte zender’ bestond uit het tonen van fragmenten uit West-Duitse televisieprogramma’s en het interpreteren ervan voor agitatiedoeleinden in de zin van de SED. Het type commentaar en de tendentieuze selectie van de beeldbijdragen waren zeer controversieel, omdat de citaten vaak los stonden van de context en vaak een betekenisveranderend effect hadden. De kijkcijfers voor het ‘Schwarze Kanal’ zijn nooit bekendgemaakt. Voor DDR-kijkers was Karl-Eduard von Schnitzler alleen Karl-Eduard von Schnitz. Bij “… ler” waren ze al van zender gewisseld. Er was een zucht van verlichting en applaus toen hij en zijn ‘Schwarze Kanal’ op 30 oktober 1989 uit het programma-aanbod in de DDR werden verwijderd na 1.519 programma’s.

 

Geef een antwoord